ضرر خودکشي‌هاي اخير براي دستگاه امنيتي بود

کاظم غريب‌آبادي، معاون امور بين‌الملل دبير ستاد حقوق بشر، درباره نکات مهم مطرح‌شده در مسائل حقوق بشر با ايسنا گفت‌وگو کرده که در ادامه نکات مهم اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.
‌در سه سال گذشته و از سال ۲۰۱۵ تاکنون، از سه گزارشگر ويژه موضوعي حق بهداشت، حق غذا و اقدامات قهري يک‌جانبه که ناظر بر تحريم‌هاي يک‌جانبه است، دعوت کرديم از ايران بازديد کنند. با گزارشگر ويژه کشوري که خانم جهانگير بود و قبل از آن احمد شهيد، در چهار،‌ پنج سال گذشته بيش از ۱۵ جلسه داشتيم. اين تعاملات انجام شده و مي‌شود؛ چراکه ايران را متهم مي‌کردند نه گزارشگر ويژه را به کشور راه مي‌دهد و نه تعامل دارد. درحال‌حاضر کسي چنين ادعايي را نمي‌کند.
‌ مطلوب ما اين است که گزارشگر نباشد و اين قطع‌نامه شکست بخورد که اين هم کار پيچيده‌اي است.
‌{يکي از دلايل تعيين مجدد گزارشگر ويژه کشوري} وقايع پس از انتخابات سال ۸۸ فاکتور مهمي در تعيين گزارشگر ويژه براي ايران بود. يک سال و اندي پس از انتخابات، انتخاب گزارشگر ويژه جديد صورت گرفت.
‌بهایيان در ايران از حقوق شهروندي برخوردارند. دستگاه قضائي هيچ بهايي‌ای را به دليل اينکه به فرقه بهایيت اعتقاد دارد، دستگير نکرده است.


‌{دراويش نيز} مسلک و مناسک خودشان را انجام مي‌دهند و آزادي‌هاي لازم براي آنها فراهم شده است. شخصي به‌خاطر عقيده‌اش در ايران بازداشت نمي‌شود.
‌ موضوع تعيين وکلاي متهمان امنيتي، هنوز اجرائي نشده است. قوه قضائيه خواهان اصلاح تبصره ماده 48 قانون آيين دادرسي شده است.
‌{خودکشي‌هاي اخير صورت‌گرفته در زندان‌ها} وقتي زنداني به نظام زندان معرفي مي‌شود، بايد زندان‌بانان ما از تمام ظرفيت خود برای حفظ جان آنها، صرف نظر از جرمشان، استفاده کنند که اين کار در حال انجام است. ضرر اين خودکشي‌ها براي دستگاه امنيتي ما بوده است.